Postrzeganie edukacji charakteru w Europie przez nauczycieli i rodziców.

Europejski projekt badawczy realizowany przez European Character and Virtue Association 2023-2026

Skrócony opis projektu

Projekt TEPACE bada spojrzenia i postawy nauczycieli oraz rodziców wobec edukacji charakteru w szkołach w całej Europie. Wykorzystując jakościowe i ilościowe metody badawcze projekt obejmuje co najmniej 11 krajów. Projekt ma na celu doinformowanie decydentów, administratorów szkół i urzędników oświatowych w tych krajach. Zespół współpracujący przy tym przedsięwzięciu tworzy ponad 35 badaczy z tych 11 krajów.

Ramy teoretyczne i praktyczne

W ciągu ostatnich kilku lat edukacja charakteru zyskała na popularności w Europie, przez co stała się ona przedmiotem szeroko zakrojonych badań w różnych krajach. Nadal jednak istnieje niedobór danych empirycznych w tym zakresie, w szczególności dotyczących perspektyw różnych interesariuszy w systemie edukacji, w tym rodziców i nauczycieli. Rozsądne jest postawienie hipotezy, że podobnie jak w analogicznych badaniach, także nauczyciele i rodzice w Europie wspierają edukację charakteru.

Badanie perspektywy nauczycieli i rodziców wobec szkolnej edukacji charakteru

Aby wypełnić tę lukę, European Character Virtues Association (ECVA), we współpracy z Uniwersytetami z co najmniej 11 różnych krajów europejskich, rozpoczyna ważny projekt. Jego pierwszorzędnym celem jest zbadanie, przy użyciu podejścia porównawczego, postaw rodziców i nauczycieli w Europie wobec edukacji charakteru.

Projekt TEPACE skupia się na następujących pytania badawczych:
Główne pytanie badawcze nr 1:
Jakie są poglądy i przekonania nauczycieli oraz rodziców z krajów europejskich na temat edukacji charakteru w szkołach?

  • Czy rodzice i nauczyciele w Europie uważają, że edukacja charakteru powinna być realizowana w szkołach, a jeśli tak, to w jaki sposób?
  • Jaki rodzaj cech charakteru nauczyciele i rodzice w Europie cenią najbardziej?
  • Czy nauczyciele i rodzice w Europie bardziej cenią charakter czy wyniki w nauce?
  • Jakie są ich zdaniem preferencje drugiej grupy?

Główne pytanie badawcze nr 2:
Czy istnieją różnice między poglądami i przekonaniami nauczycieli i rodziców z różnych krajów europejskich na temat edukacji charakteru w szkołach?

Aby odpowiedzieć na pytania badawcze, kwestionariusze dla nauczycieli i rodziców są tłumaczone na różne języki i będą dystrybuowane przez różnych partnerów projektu na całym kontynencie. W niektórych krajach, oprócz odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu, zbierane będą również dane jakościowe z wywiadów. Ta integracja mieszanych metod zbierania danych zapewni kompleksowe spojrzenie na stan edukacji charakteru, oferując szerszy wgląd w obecną sytuację.

W krajach uczestniczących w tym projekcie znaczne środki zostaną przeznaczone na skuteczną realizację tego przedsięwzięcia badawczego. Zaangażowanie uczestniczących instytucji w alokację środków podkreśla znaczenie projektu i jego potencjał do wywarcia znaczącego wpływu. Instytucje poświęcają czas i wiedzę swoich badaczy, nauczycieli i administratorów, aby wnieść wkład w różne fazy projektu.

Odpowiedzi zebrane z różnych kwestionariuszy zostaną poddane analizie statystycznej, co umożliwi nam uzyskanie kompleksowego i dogłębnego wglądu w perspektywy nauczycieli i rodziców z różnych krajów europejskich w zakresie edukacji charakteru w szkołach. W podejściu porównawczym będą badane potencjalne różnice w odpowiedziach między różnymi krajami.

Wyniki tego projektu badawczego mają szansę wpłynąć na samą dziedzinę edukacji. Rozpowszechnianie wyników będzie odbywać się za pośrednictwem wielu kanałów, w tym wysokiej jakości czasopism naukowych i dostępnych raportów badawczych, dzięki czemu uzyskane informacje będą dostępne dla szerokiego grona odbiorców. Oczekuje się, że empiryczne wyniki przyniosą istotne spostrzeżenia, które będą wartościowe dla różnych interesariuszy, w tym decydentów, instytucji szkolnictwa wyższego i dyrektorów szkół. Wnioski z badania posłużą jako kluczowe źródło do informowania decydentów na szczeblu regionalnym, krajowym i europejskim. Uzyskają oni cenny wgląd w dominujące postawy i postrzeganie nauczycieli i rodziców w zakresie edukacji charakteru. Informacje te umożliwią im tworzenie inicjatyw i formułowanie polityki opartej na danych empirycznych mogącej poprawić stan edukacji w ich krajach.

Zespół UG

Partnerzy

Kierownicy projektu:

Roland Bernhard, University of Teacher Education Vienna/Krems
Verónica Fernández, Universidad Francisco de Vitoria
Tom Harrison, Jubilee Centre, University of Birmingham

Prowadzący badania:

 

Gardar Arnason, University of Akureyri
Barbora Bačíková, Palacký University Olomouc
Martin Brestovanský, University of Trnava
Michel Croce, Aretai – Center on Virtues
Paloma Cuesta, Universidad Complutense de Madrid
Vianney Domingo, Universidad Francisco de Vitoria
Manuel Joaquín Fernández González, University of Latvia
Gunnar Gislason, University of Akureyri
Jan Habl, Univerzita Hradec Králové
Iris Hronn Kristinsdottir, University of Akureyri
Sigridur Ingadottir, University of Akureyri
Ivo Jirásek, Palacký University Olomouc
Evelyn Kropfreiter, University of Salzburg
Romana Martincová, University of Trnava
Irina Maslo, University of Latvia
Jagoda Mielczarek, University of Gdansk
Eva Müllauer, University of Teacher Education Vienna/Krems
Claudia Navarini, L’Università Europea di Roma
Lenka Nosková, Palacký University Olomouc
Ingimar Olafsson Waage, Iceland University of the Arts Reykjavik
Tamāra Pīgozne, University of Latvia
Michal Podzimek, Technical University of Liberec
Andrej Rajský, University of Trnava
Paloma Redondo, Universidad Complutense de Madrid
Karel Rýdl, University of Pardubice
Jörg Schulte-Altedorneburg, Porticus Federation
Pawel Sikora, University of Gdansk
Svetlana Surikova, University of Latvia
Artur Szutta, University of Gdansk
Natasza Szutta, University of Gdansk
Maria Silvia Vaccarezza, Università degli Studi di Genova
Ines Weber, Catholic Private-University Linz
Marek Wiesenganger, University of Trnava

Badanie

Europejskie kwestionariusze dotyczące spojrzenia nauczycieli i rodziców na edukację charakteru

Aby rozpocząć wypełnianie kwestionariusza naciśnij odpowiedni przycisk poniżej. Dane są zbierane wyłącznie drogą elektroniczną

Kwestionariusze do wglądu

Nauczyciele
Rodzice

Informacja o badaniu

Spojrzenie nauczycieli i rodziców na edukację charakteru w Europie (TEPACE)
Projekt TEPACE bada postrzeganie i postawy nauczycieli oraz rodziców wobec edukacji charakteru w szkołach w całej Europie. Badanie ma na celu poinformowanie decydentów politycznych, administratorów szkół i urzędników oświatowych w Europie o perspektywach nauczycieli i rodziców w zakresie edukacji charakteru, w celu dostosowania polityki i programu rozwoju szkół oraz alokacji środków. Twoja opinia jest bardzo ważna dla wyników projektu, ponieważ dostarczy nam informacji i pomoże rozwijać politykę doskonalenia szkół. Jeśli chcesz nam pomóc, wypełnij samodzielnie kwestionariusz. Zajmie to około ośmiu minut i jest całkowicie dobrowolne. Możesz wycofać się w dowolnym momencie bez podania przyczyny i bez żadnych konsekwencji.

Dane i wyniki
Odpowiedzi udzielone w kwestionariuszu zostaną całkowicie zanonimizowane, a szkoły i pracownicy nie będą mogli zostać zidentyfikowani. Dostęp do danych będą mieli wyłącznie zaangażowani w projekcie badacze. Dane będą przechowywane przez co najmniej trzy lata po zakończeniu raportu z badań, a następnie zostaną zniszczone. Wyniki badań zostaną zaprezentowane na międzynarodowych konferencjach naukowych, a artykuły zostaną przesłane do czasopism akademickich. Wyniki zostaną również zawarte w prezentacjach dla decydentów i innych interesariuszy w obszarze edukacji w celu informowania i wspierania ich w różnych kontekstach.

Organizatorzy i etyka
Badanie zostało zorganizowane przez European Character and Virtues Association (ECVA) we współpracy z Jubilee Centre for Character and Virtues na Uniwersytecie Birmingham a realizowane m.in. przez Uniwersytet Gdański. Jeśli masz wątpliwości dotyczące jakiegokolwiek aspektu tego badania, skontaktuj się z Pawłem Sikorą (e-mail: pawel.sikora@phdstud.ug.edu.pl).

Świadoma zgoda
Przed rozpoczęciem wypełniania kwestionariusza proszę wziąć pod uwagę, że projekt badawczy TEPACE spełnia surowe kryteria etyczne. Prosimy o uważne przeczytanie poniższych oświadczeń, a w razie wystąpienia jakiegokolwiek subiektywnego czy obiektywnego powodu, proszę nie wahać się z odmową udziału w badaniu.

  1. Potwierdzam, że przeczytałem i zrozumiałem informacje o badaniu.
  2. W razie jakichkolwiek pytań, wiem z kim się skontaktować.
  3. Rozumiem, że mój udział w badaniu jest dobrowolny.
  4. Rozumiem, że zespół badawczy będzie przeglądał dane zebrane w tym badaniu. Wyrażam zgodę na dostęp do tych danych.
  5. Przyjmuję do wiadomości, że moje imię i nazwisko nie zostanie opublikowane i że z publikacji nie będzie można wyciągać żadnych wniosków na mój temat.
  6. Wyrażam zgodę na udział w badaniu.
  • Tak, rozumiem i zgadzam się na udział w badaniu
  • Nie, nie zgadzam się i nie wezmę udziału w badaniu

Kwestionariusze zostały opracowane przez Rolanda Bernharda (University College of Teacher Education Vienna/Krems, Austria), Martina Brestovanský’ego (University of Trnava, Slovakia), Verónicę Fernández (Universidad Francisco de Vitoria, Madrid, Spain), i Toma Harrisona (Jubilee Centre, University of Birmingham).

Kontakt
Jeśli jesteś badaczem i chcesz skorzystać z tego kwestionariusza w swoim kraju, skontaktuj się z Roland.Bernhard (at) kphvie.ac.at